
 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

247 

 

Mercedes Cabrera   
Universidad Complutense de Madrid (Spain) 

 

 

Jesús de Polanco and the Prisa Group  

Abstract 

The main goal of this article is to present Jesús de Polanco’s (1929–2007) successive business initiatives 

that culminated in the expansion of the PRISA Group (Promotora de Informaciones S.A.), which was 

the leading Spanish multi-media group of its time.  As well as the interest that his career triggers, 

Polanco’s biography allows us to address the relationship between the company and politics during the 

closing decades of the Franco dictatorship and the transition to democracy from a concrete perspective. 

Those were years marked by profound transformations, not only in the political life of the country but 

also in its economy, society and business structures that affected the entire communications media 

sector. 

Keywords: Entrepreneur biography; Media; Politics and Economy   

 

Businessmen and politicians 

The relationship between economics and politics, between businessmen and politicians, 

between economic interests and political power in capitalist societies was already a worry of 

the classical philosophers and in more recent times, historians, political experts and economists 

- of various theoretical schools or methodological currents – who have accumulated different 

ways to approach the topic. 

 

 

Corresponding author: e-mail: mercedes.cabrera@cps.ucm.es  

Received 06 Sept 2017 - Accepted 31 Oct 2017       
 
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-Non-Commercial-No 
Derivatives License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/), which permits non-comercial re-use and 
distribution, provided the original work is properly cited, and is not altered or transformed in any way. 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

248 

For a time, structural interpretations were defended, on occasion, from very different 

presuppositions, some Marxist, others Liberal, where businessmen and politicians defended 

interests derived almost naturally and inevitably from their positions.  The goal of the former 

was usually to get to the bottom of an obvious communion of interests or an assumed 

subordination of politics to economic power, while the latter insisted on a more or less radical 

autonomy of the two.  In both cases, there was hardly any need to stop to analyse those 

relationships; it was enough, at most, to confirm the assumptions of the original ideas.   

Debates such as those on the subject of the responsibility of the big industrialists and German 

bankers in the rise and arrival to power of the Nazism in Germany gave way to an ample 

bibliography that questions the simplest interpretations. On the fiftieth anniversary of the end 

of the Second World War, the topic exceeded the strictly academic framework and it was the 

governments themselves who promoted the creation of international commissions to explain 

the responsibilities of companies and banks during the Second World War, the benefits that 

were obtained by the expansive policies of the Hitler state and the availability of manual labour 

in the labour camps of the occupied countries. The Bergier Commission and the Volcker 

Committee made abundant documentation public which led to voluminous reports (Turner 

1985, Hayes 2001, James 2001, James and Turner 2002, Wiesen 2001). 

It is surely an extreme case. In Spain, business history has experienced considerable 

development over the last decades thanks to the works of economists and economic historians 

who have taken the time to analyse the trajectory of businessmen and businesses, both public 

and private (Martin Aceña 2002; Carreras, Tafunell, and Torres 2003). Social and political 

historians have made relevant contributions to the study of the economic elite relative to 

politics, for example, in the analysis of clientelism and caciquismo in the 19th century.  The 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

249 

Franco dictatorship, the workings of the networks and corporate groups inside the union 

structures of the regime and their relationship with an interventionist State were also studied.  

For the early years of the transition to democracy, it was the sociologists and the political 

scientists who started to analyse the adaptation of these organisations to the new political and 

social context.  The historians joined later.  The important part of the study of the conflict gave 

way to diversification in the fields of study, in some cases relative to culture and social areas, 

to some extent abandoning the traditional concern about power relationships (Pérez Díaz 1987, 

Baena 1999, Del Rey 2003, Pan–Montojo 2007, Cabrera and Del Rey 2011, Toboso 2017). 

However, dialogue between economic historians and political historians has not been common, 

therefore, on many occasions the relationship between businessmen and politicians has 

normally found itself out of the spotlight of the advances in investigation.  That allowed them 

to keep their reductionist vision and left a space free for the proliferation of accusatory 

literature, inclined to exploit scandals demonstrating that “the usual faces” were behind the 

political scenes, the hidden interests who pulled the strings to perpetuate over avatars, changes, 

crises and political failures throughout time (Cabrera 1997, Juliá 1997, Pérez Ledesma 1997, 

Pro Ruiz 1997). 

As the knowledge of the past and the present grows and improves, we are able to confirm the 

complexity of this topic and, above all, the need to leave simple ways of thinking behind. It is 

necessary to consider not only the type and the degree of economic development, and the 

peculiarities of the business structures but also the State itself as regards its building progress 

and the strength of its institutions as well as the existence - or not - of political and corporative 

representation channels in each case.  It is not the same to address the question from the study 

of economic elites and their informal networks as it is from individual cases or to approach it 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

250 

from organised economic interests and their relationship with the political institutions.  You do 

not establish the same links between businessmen and politicians in a liberal 19th century 

society with a “minimum” State and the notables politics, where everyone probably shares 

spaces, as those in a developed capitalist society with an extended State and mass politics with 

a professional and separate political class.  Those relationships are not the same in a plural 

society with political power as in an authoritarian, interventionist State, although the levels of 

economic development are similar and the business structures as well.  

One of the fields that is most favourable to dialogue between economic historians and political 

historians is biographies of businessmen.  It has coincided with a more general revision, not 

free from debate, about the contribution of the biographic genre to historiographic knowledge, 

to the various forms of understanding and their capacity to show discontinuity, contradictions 

and the uncertainties of reality (Ruiz Torres 2010). The addition of biographies allowed them 

to nuance, delve deeper and even review assumptions that had been generally accepted about 

the supposed absence of businessmen in Spanish history or their deeply rooted inclination to 

look for State protection vis-a-vis the development of competitiveness (Tortella 2000, Torres 

2000).  But beyond this, biographies are indispensible to study the complexity of relationships 

between economics and politics and they should be incorporated into the analysis of the more 

general processes of social and political development. The addition of biographies would be 

key for a reflexion on the generational changes in the business class, the surge or crisis of certain 

business cultures and the relationship with the development of the institutions of the State, as 

well as the consolidation or crisis of the political systems (Fernández Clemente 2004). 

The elaboration of biographies of businessmen on many occasions depends on the availability 

of information, the existence, or not, of a personal archive and the access to business sources.  

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

251 

Teresa Tortella, the director of the archives of the Bank of Spain in the 80’s, called on all 

Spanish companies and Spanish banks to preserve and make their economic archives available 

to the public for investigators. Her request proved to be quite successful and it led to the 

publication of some business histories. It is not always easy, nor is the work of an investigator 

free from the suspicions that the results could be conditioned by the directives handed out by 

the company itself.  

The pages that follow correspond to some of these questions and refer to an entrepreneur, Jesús 

de Polanco, in his historical context (Cabrera 2015). The information that is handled here was 

found in his personal archive; in the minutes of the founders’ meetings, the board of 

administration and shareholders' meetings of the PRISA group, and in personal interviews with 

people who knew him, who worked with him or who were his friends. 

His personal archive is different from a business archive.  It is not catalogued so as to be 

available to the public.  It is a mountain of papers and documents - all varying in character - 

that the family has roughly conserved by subject matter.  A large part of the archive is his 

personal correspondence.  The letters are irregular in rate of recurrence however significant in 

understanding his character, his way of acting and his relationships with family and friends. For 

the development of his business initiatives they are relevant in relation to the introduction and 

creation of Santillana, the publishing house, his first great company, especially in its beginnings 

and its expansion throughout Latin America because it allowed him to work out his 

relationships with other members of the publishing world, as well as with politicians in many 

different countries.  Nonetheless, we must keep in mind that after a certain point in time, that 

material is no longer a decisive source because the majority of his relationships were already 

taking place over the phone or in meetings and there is no longer any proof of them available. 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

252 

Something similar can be said about the minutes of the founders’ meetings, the board meetings 

and the PRISA shareholders’ meetings. The PRISA minutes are especially explicit and 

interesting for the very complicated early years:  from the time of its creation in 1972 until the 

moment when they could begin publishing El País and while the so-called “shareholders war” 

- where political interests collided with business interests - lasted. In the end, Polanco’s control 

over the group became clear and the expansion began.  It was a period when legal regulation of 

the press, the radio and the television were subject to big reforms and progressive liberalisation, 

not free of political pressure (Fernández and Santana 2000). 

The existing bibliography about Polanco was not very extensive (Imbert and Vidal Beneyto 

1986, Cruz 1996, Martínez Soler 1998, García Ruiz 2000, Soeane and Sueiro 2000), although 

it could be bigger if the other scandalous literature were to be included – the literature where 

Polanco appears alone or as part of the hypothetical political-economic conspiracies (Díaz 

Herrera and Tijeras 1991, Cacho 1994, González Duro 2011). 

From the book to the written press 

Jesús de Polanco did not come from a family of great businessmen.  He was born in Madrid in 

1929.  He was the youngest of six children.  His father, who was from Santander, was the 

manager of a small company that sold products of the region of Santander in the capital.  He 

also owned the Granja de Henar, a café on Alcalá Street that many of the intellectuals of the 

time visited regularly. He was in Santander when the civil war broke out but his wife stayed in 

Madrid for a few months until she was able to leave with her children. She fled to Valencia 

where they boarded a British hospital ship that took them to Marseille. The trip to get back into 

National Spain was complicated but they were finally able to join the rest of the family in the 

Cantabrian capital where they stayed until the end of the war. When the war ended they returned 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

253 

to Madrid.  The Polancos were a middle class family and they experienced hardships after the 

father’s death in 1942.  Jesús had memories of all of those years:  the war front in Madrid, the 

rhetoric and political propaganda of those who led the revolt, the hard post-war years along 

with his mother’s austere and repressed mind-set.  In that Spain, as was fitting for a very 

conservative family such as his, Jesús went to a school that belonged to Claretiana Cleric Order. 

He was Catholic, Falangist and was a member of both the Juventudes de Acción Católica and 

the Falange Juveniles de Franco. 

Polanco studied law at the University of Madrid.  It took him longer than normal to finish his 

studies and he was never interested in practising law.  He started to work young and he married 

in 1954 before graduating.  He also did his obligatory military service. He juggled various jobs 

that provided him with experience in the world of publishing magazines and books.  First he 

worked at the Instituto de Cultura Hispánica on a Catholic magazine aimed at Latin America.  

After that, he worked editing theatre plays at Alfil, a publishing house that was later sold to 

another publishing house, Escelicer, where Jesús became the commercial manager. At the same 

time, he was the editor of Aduanas.  Aduanas was a magazine founded by a group of civil 

servants from the Customs Corps, one of whom was his friend Germán Anlló.  He was the 

administrator of the magazine Ateneo as well.  Ateneo was a political publication that 

participated in one of the debates of the time that the various “families” of the regime were 

having on “the problem of Spain.” 

These jobs afforded him the possibility to meet writers and politicians of the dictatorship - 

Manuel Fraga Iribarne, José María Pemán, Florentino Pérez Embid, Gonzalo Fernández de la 

Mora and Dionisio Ridruejo to name a few. Polanco struck up a friendship with Dionisio 

Ridruejo that gradually distanced him from the regime. The friendship also led to his meeting 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

254 

with many of the exiled Spaniards in Latin America once he had started up Santillana, his own 

publishing house. In fact, Polanco confessed on more than one occasion, that in 1962 he could 

not attend the meeting of the Europe Council called “The Munich Conspiracy” by Franco 

regime, where Liberals, Christian democrats and socialists all from the opposition to Franco 

both from Spain and in exile attended.  Many of those attending were banished and exiled. 

Although he had had inclinations as a young combative journalist and wrote in a few Catholic 

union publications that had social leanings, he soon realised that he had a penchant for 

undertaking projects. He decided to leave Escelicer to start up a distributor of his own books.  

He named it “J.P.” using his own initials and he was the sole employee.  He ordered the books, 

packaged them up and sent them.  However he had something more ambitious in mind. His 

experience as a distributer to a Mexican bookstore came in handy. This path was opened up to 

him by one of his brothers who had emigrated to that Latin American country.  

It did not take long for Polanco to turn “J.P.” into another company, Santillana. He was the 

majority stock holder as well as the president of the board of administration, CEO and manager. 

The decisive event was when Francisco Pérez González, Pancho, joined the company. Pancho 

was a bookseller and distributor from Santander, founder of the publishing house Taurus and 

importer of books from Latin America. A lot of the books imported from Latin America were 

forbidden in Spain and had to be sold under the counter even though Pancho himself was quite 

conservative. In addition, he knew the trade of editors and booksellers well both in Barcelona 

and Madrid – the two book capitals – as well as the ins and outs of the vertical union and the 

Instituto Nacional del Libro.   

The combination of Jesús’ entrepreneurial spirit and Pancho’s capacity to network was crucial 

for the success of Santillana. Likewise, the end of the autarchy and the relative opening that 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

255 

followed the Stabilisation Plan with the beginning of economic growth and subtle social 

modernisation along with an increase in the middle class also contributed. It was the beginning 

of the 1960s and business initiatives in the Spanish publishing sector were multiplying after the 

regression that had taken place during the post-war period. Some of the traditional publishing 

houses were revived and new ones born. The Latin American market that had been important 

throughout the first decades of the century began to recover and was now indispensable to 

enlarge the still limited Spanish market. The exile of intellectuals, writers and publishers to 

those countries had contributed to the growth of important publishing houses in Mexico and 

Argentina. Through their accumulated knowledge they now were helping the Spanish houses 

to reawaken although their competition did complicate expansion to those countries. The 

Spanish publishers managed to add their commerce to the pressing interests of the first Plan de 

Desarrollo (Development Plan) to include concessions of increasingly important official export 

credits. Pancho Pérez González was the person in the company who had to obtain it from 

Minister López Rodó (Martínez Martín 2015, Fernández Moya 2015, Sánchez Illán 2015).  

Jesús de Polanco and Pancho Pérez travelled the route back and forth across the Atlantic several 

months a year to visit the various Latin American countries. Their suitcases were full of books 

and they signed contracts with booksellers and publishers and expanded the credit system of 

payment that Polanco knew well. It was hard work that their letters to each other clearly reflects. 

Santillana distributed books to other publishing houses but it soon began to publish its own 

books, mainly to the somewhat easier market of books for children and young people. Their big 

opportunity came with the expansion of educational books for the adult literacy campaigns, first 

in Spain and then in Latin America, and afterwards with the education system reforms fostered 

by UNESCO.  

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

256 

Polanco later said they were living a “legitimate education psychosis.” He saw it coming and 

ran the risk to take an important business jump.  Santillana leaped into the production of text 

books in a modern format that was very different from the old notebooks and scholarly 

encyclopaedias. These new text books had attractive designs and were put together by their own 

interdisciplinary groups. They used marketing campaigns, visited schools, held meetings with 

teachers and directors of schools, visited people responsible for education, educators, ministers 

and even heads of state. It was exhausting. It was not easy to crack the competition they faced 

from some of the Latin American publishing houses that had official protection. Polanco 

decided to create publishing companies in those countries instead of branches of the Spanish 

central office. These companies were independent and employed people from the country they 

were set up in, but their key to success lay in the fact that they adhered to Spanish ways of 

working. 

At the end of the 60s they were firmly established in Chile through Santillana del Pacífico and 

had managed to get contracts in other countries. When a new general education law was passed 

in Spain in 1970, their soundness and experience allowed them to quickly respond to the new 

study plans with a competitive offer. Thousands of books left their offices and warehouses on 

Elfo Street every day testing the strength of the company. Polanco signed on Adolfo Valero and 

Javier Baviano who had studied law and economics with the Jesuits. This was not the usual 

type of training for the staff of publishing houses of the time. 

By the beginning of the 70’s Polanco was already a recognised publisher thanks to the success 

of Santillana. In a meeting with directors at the end of 1971 Polanco told them that they should 

continue working to make it the number one publishing group in education in the Latin 

American world. Ten years had passed since it had been founded. The success of school books 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

257 

threatened to make the rest of the company’s activity disappear so Polanco decided to separate 

it from the rest of the company’s activities. He left it under the management of his indispensable 

colleague Emiliano Martínez. Martínez was a pedagogue who had been a valuable collaborator 

right from the beginning.  Polanco founded a new company called Timón that was in charge of 

designing the more general strategy.  49.9% of Timón’s shares went to the Polanco family, 

32.78% to the Pancho Pérez González family and the remaining shares went to other lesser 

partners including Emiliano Martínez.  In the 80’s a real publishing group was created from 

Timón through the purchase of other companies that were having trouble: Taurus, Alfaguara 

and lastly Aguilar. Not all of the acquisitions had good economic results. The base for economic 

solvency was always Santillana while the others provided Polanco with prestige and 

consequently greater importance among Spanish and Latin American writers and intellectuals.   

By then, however, he was devoting the greater part of his efforts to another company; one that 

he had entered as just one more of so very many modest shareholders. In 1972 José Ortega 

Spottorno had asked him, just like he had asked other publishers, to join the recently created 

PRISA.  They knew each other because José Ortega was also a publisher and had enjoyed great 

success founding Alianza and its collection of paperbacks.  Ortega had been mulling over the 

idea to launch a daily newspaper for a long time.  The timing was perfect:  the end of the Franco 

dictatorship was in sight and the daily papers were not reporting on that political and intellectual 

excitement. The newspaper Madrid experienced the arbitrariness of the press law when it was 

applied to them in 1966 because of its blunder they had made. Weekly magazines such as 

Triunfo, Cambio 16 and Cuadernos para el Diálogo or newspapers like Informaciones barely 

covered the space that an economic, independent, quality, modern newspaper with European 

aspirations like the French paper Le Monde could fill. That is what Ortega thought.  He felt that 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

258 

his family’s liberal, 19th century experience, and the intellectual role of his father, the 

philosopher José Ortega y Gasset known from the first decades of the century, backed him.  His 

son now enjoyed enough prestige among those in the publishing world, intellectuals and 

politicians to give this adventure a try. So PRISA was born.  Polanco was one of the people 

Ortega Spottorno called on for money; not much at first because the independence of the future 

newspaper had to be based on dispersion (Cabrera 2016). 

When PRISA’s first shareholders’ meeting was held in January 1972 the registration of El País 

in the Registry had already been requested.  Governmental authorisation was an indispensable 

requirement at that time to publish a newspaper and in the case of El País that authorisation 

was delayed for almost four years.  To justify the delay the authorities demanded an increase in 

capital.  It had been difficult to go from the 500.000 pesetas initially requested to 15 million 

pesetas and the government was demanding 150 pesetas. It was not easy to get the money 

because many were convinced that the newspaper wouldn’t get published unless Franco died.  

The group of three co-founders, José Ortega Spottorno and the journalists Darío Valcárcel and 

Carlos Mendo looked for help in the circles that they moved in. Ortega sought help from 

publishers, writers and intellectuals, Valcárcel, from political monarchists and Mendo from 

amongst Fraga’s supporters and other liberals in the regime.  Well known names of moderate 

enemies to the regime, professionals, (lawyers, architects, doctors, engineers), writers and some 

businessmen were slowly added to the list of contributors.   

Polanco´s implication in the project came in steps.  Mendo, in pectore director of the newspaper, 

went to London following Fraga who had been named ambassador.  Ortega asked Polanco to 

join him and Valcárcel on the executive committee. Polanco accepted. It was the first step.  

They had bought a lot and had started to build on it but despondency spread as they faced the 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

259 

government’s silence and they even considered abandoning the project. Polanco kept hope alive 

but insisted on the need to use the resources and machinery available in the meantime to avoid 

damage and so that they would be ready when the authorization finally arrived.  The 

authorization finally arrived in September 1975 shortly before the dictator died with the 

condition attached that they wait until the moment of Franco’s death before making it public.  

Only then did Jesús de Polanco agree to become CEO as Ortega had asked.  

From that time on and until its release date on May 14, 1976, it was all hands on deck. Polanco 

made the decision to change the printing press they had bought for one with greater capacity in 

order to print more copies.  The newspaper that Polanco envisioned coincided with Ortega’s 

idea in many aspects but Polanco wanted it to have the widest circulation of all newspapers.  

With that idea in mind Polanco went to Yuste Street every day where he received visits from 

many of the outstanding politicians of the time, who he had invited, and explained the project 

to them; supervised the works and designed the structure of the company that was going to have 

two fundamental pillars: Javier Baviano, who he brought with him from Santillana to be the 

manager and Juan Luís Cebrián as director.  The executive committee discussed a long list of 

candidates for the job of director until the three of them agreed on Cebrián.  Cebrián was not 

well known however he was a young journalist with an important career path already to his 

name.  He had been chief editor at Pueblo, a newspaper belonging to the Movimiento, he had 

also worked at Informaciones and he had been director of the public television’s news 

programmes in 1974. 

The radio and the television 

It did not take long before El País became the newspaper of reference, “the organic intellectual 

of the Transition” as the philosopher José Luis López Aranguren called it.  But the road was 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

260 

not easy, the first years accumulated losses and Polanco loaned it money even to pay salaries. 

The result was not guaranteed either. In fact, the majority of newspapers experienced great 

economic difficulties and many of them that had appeared ended up shutting down. The success 

of El País was the consequence of the configuration of a modern business model designed by 

Polanco and a journalistic line that Cebrián set and whose independence Polanco guaranteed.  

Some cadavers were left along the way.  Both José María de Areilza and his monarchists and 

Fraga and his followers saw the appointment of Adolfo Suárez as president of the government 

and the results of the first democratic elections, the victory of Unión de Centro Democrático, 

(UCD), and the emergence of the Socialist Party (PSOE), as the leader of the opposition as 

troublesome setbacks to their aspirations.  They fought the political battle in the newspaper and 

they lost in a succession of tempestuous general shareholder meetings that lasted for hours and 

were a real show.  The support that Polanco and Cebrián received from the president of the 

company, Ortega Spottorno, after doubts and debates was fundamental. 

The increasingly positive results of the newspaper’s daily circulation (reaching 250,000 copies 

in 1981), and the benefits, (384 million pesetas that year), although the dividend sharing took a 

while in coming because Polanco reinvested, played towards the final victory. Some of the early 

shareholders criticised him because they considered the growth of the company to be excessive 

considering the initial project, but Polanco fought to make El País the leading newspaper 

without detriment neither to its quality nor to its independence.  Cebrián was his best ally here.  

Polanco bet and risked but in a controlled way.  As he said on many occasions, he was “an old 

school” businessman whose culture was based on austerity, reinvestment of benefits and paying 

off credits immediately.  That had also been the philosophy of Santillana. 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

261 

Polanco brought a tireless rhythm to El País with the successive increases in capital, a 

multiplication of the number of presses and the incorporation of all of the technological 

novelties. On the fifth anniversary of the paper they inaugurated a second building and 

generalised the use of computers. They had also launched an edition of El País in Barcelona. 

PRISA used the subsidies that the State had arbitrated to facilitate the modernisation of 

newspaper companies, but as Polanco sharply pointed out to those who criticised him, they all 

had equal access to the subsidies. While the rest of the press carried serious problems derived 

from their obsolete installations and personalisation of their business structure, El País grew 

and became an object of desire and also a centre of attacks. The newspaper presuming about its 

success certainly did not help to defuse tension.  

Proof of the tough battle can be found in the minutes of the meetings and board meetings. It did 

not take long for important buying and selling of shares to take place. These movements were 

not always transparent nor did they always meet the prerequisites set out in the company’s 

statutes. Antonio García Trevijano underhandedly attempted a coup to take over the newspaper, 

even trying to involve Cebrián. But Jesús de Polanco was also buying up shares using Propusa 

and Presa, two companies owned by his family and friends. This was announced in the 

founders’ meeting of the newspaper in May 1983. That is where the “shareholders war” ended. 

Polanco gained control of the majority of the shares.  He later said that that had not been his 

intention but that it was the only way to guarantee the survival and independence of the 

newspaper.  

The initial model of capital distributed among many small shareholders no longer existed and 

PRISA’s horizons expanded. That is how José Ortega Spottorno understood things when he 

resigned to become the president of honour.  Jesús de Polanco became the executive president. 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

262 

In an article published in El País entitled “A worthwhile adventure,” (“Una aventura que 

mereció la pena”, June 20, 1984), Ortega explained that he left because there was someone who 

could replace him, someone younger and with greater ability, Polanco, “a leading business 

temperament” who had led El País to a position envied by many of the world´s greatest 

newspapers. The company was going to access other communication media such as radio and 

television and Polanco was the right person to lead this process.  

Meanwhile, an important twist took place in political life. The PSOE won the general elections 

in 1982 by an overwhelming majority. Hence began what was going to be the Socialists 

prolonged stay in power because they ratified their majority in 1986 and 1989 albeit losing 

some votes. They reached power promising “change” and Spain changed for sure.  Once they 

got past the economic crises of 1973 and 1979 they finished the fiscal reform that UCD had 

started, they propelled a reorganisation of the bank, and industrial reconversion that not 

everyone agreed with and they started privatising public companies; there was a reform of the 

labour market that cost the government a general strike that paralyzed the country; the Socialists 

revised their previous position so as to keep Spain in NATO and finished off by incorporating 

Spain into the European Economic Community.  

Regarding the media, the PSOE continued along the path initiated by the first governments of 

the transition and established a new legal regulation for the media, from the definitive 

demolition of the network of State newspapers to the concession of new radio stations, the 

elaboration of a statute for public television and the liberalisation that the appearance of 

autonomous and private television stations meant for the country. None of these actions were 

free from controversy and if there seemed to be a good relationship between the Socialists and 

the media at first that first impression gave way to growing confrontation.  The sector 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

263 

experienced accelerated competition where the political battle interfered with business 

intentions.  

In this context of change and controversy, PRISA entered into the radio. The first attempt 

proved insufficient after the concession of a station in Madrid, Radio El País, Polanco decided 

that the right route to follow was to take control of one of the already established stations. He 

found his opportunity in one of the most renowned stations in the private sector, the SER 

(Sociedad Española de Radiodifusión). The director was Antonio Fontán; the president was 

Antonio Garrigues Díaz Cañabate. The station was experiencing serious financial difficulties. 

The purchase of two packages of shares allowed Polanco and other representatives from PRISA 

to become members of the board of administration and they started to clean up the company 

and ended up owning the majority of its shares. It was a tough fight and publicly controversial, 

especially for the Fontán family, although Antonio Garrigues supported Polanco. They created 

programmes that reached maximum audiences in their time slots and once Augusto Delkader 

took over management the station paid special attention to the news programmes.  In 1987 the 

results showed benefits and the modernisation of the station ended two years later once the 

remodelling of the building that housed the central headquarters on Madrid’s Gran Vía finished. 

By that time, there was yet another turn in the long and complex road that was the process of 

legal regulation of private television.  It was a question that especially worried the political 

world because control of the television had a much greater political impact than the newspapers 

or radio did.  They did not know much about the matter not just in Spain but also in Europe 

where they were living that same process of  the proliferation of private initiatives. 

In Spain there was soon news of negotiations and projects from various media companies and 

publishing houses, among them PRISA who had created a new company, Sogetel. El País 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

264 

continued to show increasingly greater profits but a television station would need many more 

resources and a different business structure as well.  Polanco closely followed the political 

debates and had access to those who could keep him informed about the mood inside 

government where not everyone was in agreement. The concession of private television stations 

had not been in the PSOE’s electoral programme and now they at least wanted to try to 

guarantee pluralism by avoiding the concentration of property especially in the hands of the 

news media. Polanco had also gotten hold of reports on the viability of private television 

stations in relation to the advertising market.  

The law regulating private television was finally passed in April 1988 but Polanco announced 

that PRISA was not going to appear.  In his opinion, the law was behind the times 

technologically because it did not contemplate the development of satellite or cable television; 

it imposed unjustified restrictions especially on the news media and it obliged them to compete 

at a disadvantage with public television in the advertising market. What Polanco did not say 

was that he had not abandoned the idea but rather that he was contemplating another alternative 

and was preparing, in parallel, a restructuring of the group.   

He presented a change in the structure of PRISA to the board in October 1988. It was passed 

by the shareholders’ board in the spring of the following year.  Juan Luis Cebrián became the 

CEO while Polanco stayed at the helm as executive president. Cebrián left the direction of the 

newspaper and Joaquin Estefanía took over. Polanco explained to the shareholders that the 

change was necessary so that PRISA could continue developing in the sector, alone or in the 

company of others, and at the same time preserve the influence and prestige El País had 

obtained. It was necessary to separate it from the other activities and to do that he constituted 

El País S.A. keeping the same advisors as in PRISA. He created two divisions in the group; one 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

265 

audiovisual where he included the SER, Sogetel and Canal+, and another publishing division 

that grouped various book publishers and magazines together: Edipaís, Progresa (El Globo, 

Claves de Razón Práctica) and Estructura, (Cinco Días, Mercado). PRISA had become a 

holding company.  

Some months later when the tendering process for the allocation of the, expected, three private 

television channels became public, the surprise took place. The awardees were Telecinco (the 

ONCE, the publisher Anaya and Berlusconi’s Fininvest participated), Antena3 (lead by Count 

Godó with the participation of Antena3 radio and Prensa Española that published the ABC 

newspaper), and Canal+, the new company owned by PRISA. The surprise was that Canal+ 

was proposing pay TV. They had been preparing this from the time they had received the offer 

to collaborate from Canal+ France. PRISA and Canal+ France held 25% of the capital which 

was the maximum allowed by law; the Bilbao Vizcaya Bank held 15% each and Bankinter, 

Caja Madrid, Construcciones y Contratas and Eventos S.A. (a company linked to El Corte 

Inglés) held 5% each.  

It did not take long for the comments to start.  The newspaper ABC, that had been leading a 

campaign against the PRISA group and they had nicknamed El País “the government’s” 

newspaper, said that it was “a prize for services rendered” to the government from the “devotee” 

newspaper. The spokesperson for the PP party in Congress, the main opposition party, voiced 

comments to the same effect.  However, those same people who were criticising PRISA also 

predicted a categorical failure  because nobody in Spain was going to pay to watch television, 

especially when there were other choices available such as those the public autonomous 

channels and the new private channels were offering.   

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

266 

Juan Cueto was the director of Canal+.  He was enthusiastic about pay TV and had convinced 

Polanco and Cebrián.  In his opinion, five general, public channels and three private channels 

were a lot and that there was not enough advertising to keep them going. Pay TV already had 

several million subscribers in Europe. It was an additional ticket window to movie theatres, 

sports arenas or bullrings. That is just what Canal+ did. It devoted its’ programming to all types 

of sports including soccer. Broadcasting football had to be negotiated with the professional 

football league and broadcasting gave football a face-lift. Broadcasting premiere cinema was 

another programming initiative that had to be negotiated with the large production companies 

and the worldwide film distributors, especially the American ones. None of these wagers were 

cheap. Nevertheless, three years later, in the spring of 1992, Canal+ had 665,000 subscribers 

and Polanco could tell the shareholders that it was a success and that they had already reached 

financial balance.  

In the eye of the hurricane 

Jesús de Polanco had reached a place that he had never dreamed of reaching.  PRISA was the 

most powerful media group in the country. Without a doubt Polanco was proud and he did not 

exercise discretion when speaking.  He liked power and he showed it, although he said that he 

liked power because it let him undertake new projects. He was a passionate follower of the 

changes that were taking place in the media world.  He saw the increasingly harsher and more 

numerous attacks directed at him as proof of how jealous people were of his success and a 

consequence of the corporate competition in the sector. He was outraged that they had labelled 

him a servant of the socialist government because he was zealous about his independence. From 

a personal and generational point of view, he felt closer to the politicians in UCD although he 

was friends with many socialist politicians. But he was not a socialist. The fact that his readers 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

267 

and listeners voted socialist was, in his opinion, a coincidence, a result of social transformation 

and the success of his media.  That was one thing and quite another that the successive, 

successful business initiatives he had set up were the result of government favours. El País was 

certainly not a result of government favours and neither was the purchase of the SER as the fact 

that the socialist government refused to sell him 25% of the State owned shares for several years 

demonstrates. This was a measure that had been introduced in the early years of the transition.  

The vice president of the government, Alfonso Guerra did not think highly of Polanco and it 

was not until Guerra resigned that Polanco obtained the State shares.  

Polanco knew very well that the concession of a licence to Canal+ had caused controversy at 

the heart of the government because Vice President Guerra and his followers were flatly 

opposed to strengthening PRISA’s power. Polanco had an audience in Felipe González but they 

did not become personal friends until after González left power. El País and afterwards the SER 

defended very critical opinions about some of the government’s policies, especially those 

related to media policies and public order.  In fact, the Minister of the Interior, José 

Barrionuevo, took them to court.  Polanco and PRISA had had confrontations with the so-called 

guerrista sector of the party who were suspicious of his power and had placed Polanco on the 

list of those people who they referred to as “the beautiful people;” a group of bankers, 

entrepreneurs and businessmen who had become prosperous thanks to the country’s economic 

growth and who had been supposedly protected even by some socialist politicians with whom 

they had tight connections. 

The PSOE won the 1989 election by a slim majority against a Partido Popular under the new 

leadership of José María Aznar who had anticipated better results. The outbreak of a series of 

scandals that especially affected the Socialists set off a period of escalating political tension. 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

268 

Talk of corruption inflamed the air waves of the radio talk shows and led to what was referred 

to as “investigative journalism” and scandalous tales that revealed alleged plots of interests 

between businessmen and politicians. In the summer of 1992 a new intervention by the PRISA 

group fired up the air waves again. Many rumours started circulating about Antena3.  The 

company was in a bad economic situation because of its’ multimillion peseta debt with the 

Caixa bank and there was considerable speculation about the consequences when it was 

announced that PRISA and the Godó group had reached an agreement for the SER and Antena3 

radio to collaborate. Some of the radio stars of the time left Antena3 slamming the door in 

Polanco’s face while denouncing what they called an “antenna suicide,” (antenicidio). They 

found homes either at the COPE, the radio station owned by the Episcopal Conference, or at El 

Mundo, a new newspaper under the management of Pedro J. Ramírez. El Mundo was notorious 

for its grievances and criticism of both the socialists and the PRISA group. That year, PRISA 

turned 20 years old and Polanco celebrated that anniversary as a combination of an intellectual 

project and a business reality in full development.  That year, they billed 90,000 million pesetas. 

When they announced the merger of the SER and Antena3 Radio into Unión Radio in 

November their critics took the case to the ministry of the economy because they considered it 

an economic concentration that threatened freedom of speech and the Competition Defence 

Tribunal (Tribunal de Defensa de la Competencia), imposed severe conditions on the merger. 

Against the odds of most, the PSOE won the 1993 election even though they lost their absolute 

majority. The tension grew. PRISA’s board of administration went to the defence of its 

president and Polanco himself, always reluctant to do so, felt obligated to grant several 

interviews but always to media unaffiliated with his group.  He defended his actions and denied 

the majority of the accusations:  that PRISA had a monopoly in the media.  There were no large 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

269 

companies in Spain; they were nothing more than a “big dwarf,” (un enano crecedito), in 

comparison to the large companies in other countries. He said this because there were the 

companies that he was comparing his to and his horizon was the Spanish-speaking world.   

El País celebrated its 20th birthday a few days after the Partido Popular won the 1996 general 

elections. The anniversary was celebrated in style.  The outgoing president of the government, 

Felipe González, and several of his ministers attended plus the incoming president, José María 

Aznar, with some of the prominent figures of his new government. Jesús de Polanco showed 

off PRISA’s economic strength as well as its independence and professionalism.  A few months 

later they announced the launch of a digital pay platform, Canal Satélite Digital, by means of 

the creation of a company, Sogecable.  It was another forward leap that arrived after tough 

negotiations and agreements that concluded in an agreement with Antena3 Televisión.   

The government reacted by promoting the creation of another platform, Vía Digital, backed by 

the telephone company, Telefónica.  In addition, they accelerated approval of the cable 

television law, approved a royal decree that established a series of technical demands along 

with the registration of decoders and announced another law that declared football to be “of 

general interest” thereby striking down the exclusive rights to broadcast matches on pay per 

view TV. El País repeatedly reported measures that they considered to be aimed against the 

PRISA group.  The last straw was when Judge Gómez de Liaño accepted the lawsuit filed by 

Jaime Capmany, a journalist working at the ABC newspaper, against Sogecable’s chief 

executive officers accusing them of irregular use of the subscribers’ money. Jesús de Polanco, 

Juan Luis Cebrián and the members of the boards of Sogecable, the Banco Bilbao Vizcaya, the 

March group, Caja Madrid and all of the other participating companies had to appear in the 

National High Court.  

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

270 

There was a sharp turnaround in the case and the judge ended up being sentenced for perversion 

of justice by the Supreme Court as a result of the lawsuit filed by the defendants. Nonetheless, 

1997 was a dreadful year for Jesús de Polanco. It had been a corporate battle but above all, 

political battle, where a private company had measured its forces with a government.  PRISA 

and Polanco withstood but they paid a high economic price but by putting El País and the SER 

to the service of what many considered purely corporate interests, and sacrificing the neutrality 

that was owed to their readers and listeners their credibility all but disappeared. The accusations 

of arrogance hurled against PRISA’s media and Polanco himself hit home, pressure from above 

made Antena3 Televisión change alliances. They joined the government’s digital platform 

leaving PRISA and Telefónica in a position of confrontation. Telefónica had incomparably 

greater resources, plus, its president, Juan Villalonga, was a personal friend of the president of 

the government. Telefónica launched a limitless expansion policy.  

“Acquire size:” the number one Spanish media, culture and entertainment group 

In 1998 Polanco closed the “Sogecable case” and flexed his muscles:  he bragged that PRISA’s 

business figures had increased 17%, that net profit was a consolidated 10% and that there was 

a distribution of dividends equal to their social capital. He affirmed that he continued betting 

on growth, but not at any price and not unpredictably; but rather on diversification of investment 

through internationalisation and new technologies and he wanted “strong, stable partners with 

a deep understanding of the sector.”  First with Canal+ and much later with Canal Satélite 

Digital, PRISA had entered the era of alliances with large companies and banks and credit 

resources and indebtedness.  Some began to call this “financiarización” (Almirón 2006).  

The Spanish economy was going through a period of euphoria and the government of the 

Partido Popular was imposing a new style.  The privatisation of the large public companies 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

271 

allowed the government to place people of their confidence at the head of the companies; one 

might say a new business class targeting foreign markets, especially the Latin American market. 

At the same time the government boasted about fomenting “popular capitalism” through the 

sale of shares on the Stock Exchange, which by volume placed, reached a historic record 

between 1997 and 2000.   

In July 1999 Polanco decided the Initial Public Offering, IPO, of Sogecable which triggered a 

campaign against him by the usual critics, about the Sogecable’s hypothetical insolvency. It is 

true that Sogecable had 94,000 million pesetas in credits.  However, the IPO went well because 

they were still living in the bubble created by the technological companies, the so-called 

dotcoms. It was a risky bet because they were the number one telecommunications company to 

do that but they did it successfully and ABC calculated that the shareholders earned 60,000 

million pesetas in capital gains.  

Some months later, the Partido Popular won the elections and this time they won an absolute 

majority “against all odds” as El País dared to write. Only five days later, Polanco announced 

more changes at a time that he said was of “historic importance”.  The old formulas were useless 

already because the challenge that faced them demanded fast and accurate answers. To compete 

in a globalised world and meet the challenge of international projection and the new media 

technologies they had to “acquire size”. To this end he proposed to integrate Santillana into the 

group and take PRISA public. Integrating Santillana meant gaining size and an important 

projection in Latin America which would make PRISA a “media, culture and entertainment 

group.” On the other hand, by going public they would become stronger, attract more resources 

and they would be in better shape to safeguard their independence.  

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

272 

With that proposal Polanco changed his business philosophy definitively. He was always 

reluctant to include Santillana because it had always been his safe haven and because he thought 

that it was enough that the relationship between PRISA and Santillana was channelled through 

Timón. It was Cebrián who convinced him to do it.  Santillana was valued at 18,000 million 

pesetas and that figure raised criticism from some advisors who thought that it was overvalued. 

There was also criticism of the bonus given to Cebrián – the equivalent of one point of the 

shares in portfolio, 18,562,000 pesetas. 

The decision to go public broke away from the culture of the group because it meant unknown 

shareholders, who could gain control of the company, could enter. After much debate, they 

decided that the company, Diario El País, would not be included, that it would become a limited 

liability company and would be subject to the Fundación Santillana. That foundation created 

by Polanco years before and controlled by the family and their closest friends, would always 

own shares that would give them the right to vote. Thusly Polanco ensured that the autonomy 

of the newspaper would be preserved “from any foreign or hostile invasion of equity.” 

Furthermore, Polanco also decided that it was necessary to institutionalise PRISA. He approved 

the appointment of his eldest son, Ignacio de Polanco, to the position of deputy president, 

thereby joining the corporate centre of the group. His daughter Isabel was also a member of the 

board of administration and one year later his other son, Manuel, would also become a member.  

In the middle of PRISA going public the Supreme Court found that the licence to merge the 

SER and Antena3 radio, granted years earlier, could be annulled thereby forcing Unión Radio 

to get rid of the 79 stations owned by Antena3.  The media commotion was such that PRISA 

was about to back out the decision of going public.  The obligatory information about it 

attributed PRISA a market value between 3,774 and 4,704 million euros. The demand for shares 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

273 

was eighteen times greater than the initial offer. It was a total success. Polanco appeared in 

magazines as the wealthiest man in Spain, even ahead of the banker Emilio Botín. He told a 

friend that it obviously was not true.  They attributed the value of the shares he controlled not 

those that were actually his. 

One of those magazines correctly ran the headline “Polanco’s dilemma”:  PRISA could be too 

big for Spain and too small for the global market.  Before going public they had carried out 

some significant operations. They were the first group among the Spanish media groups at the 

time and the group that had undertaken a more aggressive expansion strategy. They multiplied  

participation and acquisition of companies in Spain, Portugal and Latin America, not in the 

written media, but in radio and television, although PRISA’s most solid  base still lay in their 

“mature” businesses, in Santillana, in El País and in the SER. Polanco insisted that they would 

have to “acquire size” if they did not want to languish.  

In May 2002, the president of Telefónica, César Alierta and Jesús de Polanco announced a 

merger of their digital platforms. The transaction was made through a capital increase of 

Sogecable of almost 58,000,000 euros, subscribed integrally by Via Digital. Telefónica became 

the most important share holder with 22.23% of the shares. PRISA and Canal+ Francia only 

held 16.38% but had equal representation on the board of administration.  As a consequence, 

the “war of the platforms” ended. Although the most radical wing of the press said that the 

government had sold itself out and that it was the biggest success of Polanco’s career, 

Sogecable’s absorption was long and costly.  The stock markets were punishing 

telecommunication companies and what's more, they discovered that Vía Digital had been 

overvalued. Its number of subscribers and business figures were much lower than those that 

they had shown during the merger process. Despite that, Polanco stuck to his conviction that 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

274 

the base would stay strong if they acted with “realism” and if the necessary adjustments and 

disinvestments were undertaken.   

In March 2004 he announced that he was leaving the presidency of Sogecable. His resignation 

was part of the deal to reach an agreement with Telefónica. Nonetheless, he left with the 

satisfaction of a job well done. A few days later, on March 11, Madrid suffered the most tragic 

terrorist attack in its history in the Atocha, Santa Eugenia and el Pozo del Tío Raimundo train 

stations. One hundred ninety two people died. The Aznar government was adamant that ETA 

had been responsible. That fatal mistake was the last straw and it cost them the election. The 

Socialists won and the new general secretary of the PSOE, José Luis Rodríguez Zapatero, 

became president of the government. In his electoral programme he had included the 

commitment of a new legal regulation for the audiovisual media both for public television to 

ensure political neutrality as well as for private channels to face the reality of digital TV. There 

was a new law in June 2005, a real revolution starring digital terrestrial television, TDT, and 

the authorisation of two new analogical channels:  the Sexta and the Cuatro. The Cuatro was 

part of the PRISA group, the result of a modification of the contract with Sogecable to eliminate 

restrictions on free-to-air programming. Polanco already had what he had always dreamed of: 

free-to-air national television.  Soon the voices that accused him of favouritism were heard 

again but the fact is that the Cuatro had to compete hard and the relationship with the Rodríguez 

Zapatero government was not an easy one.  

Jesús de Polanco’s farewell 

In 2004, Jesús de Polanco celebrated his 75th birthday. PRISA had been organising the Ortega 

y Gasset awards for journalism since 1984. A few months earlier Polanco had missed the award 

ceremony for the very first time.  He had been in Boston getting treatment for a problem he was 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

275 

experiencing in his cervical vertebrae. The problem required a long treatment. Nonetheless he 

travelled to Latin America in 2005, something that he had not done since the early days of 

Santillana. However, in 2006 he missed the Foro Iberoamericano (the Ibero-American Forum), 

a space for debate among businessmen, intellectuals and politicians which, as his friend the 

Mexican writer Carlos Fuentes said, Polanco had been the “backbone” of the forum. Polanco 

had a multiple myeloma, a cancer of plasma cells, that very few people knew about and 

something from which he always thought that he would recover. In November they announced 

the appointment of his son Ignacio as vice president. Ignacio would occupy his place in case 

Polanco resigned or for any other circumstance hence guaranteeing “the future stability of the 

society represented by his family” and support for the management team led by Juan Luis 

Cebrián.  

In March of the same year, the Securities Exchange Commission had authorised a takeover bid 

of PRISA on 20% of the shares of Sogecable to acquire a majority sufficient to guarantee 

control. With this, PRISA also managed to double its billing although to do so it was necessary 

to resort to a 1,600 million euro credit attained by syndicating forty banks. It was necessary to 

use all the capacity of the group’s indebtedness but Polanco thought the economic results would 

allow them to face it. At the Ortega y Gasset award ceremony Polanco said that “if one day we 

were the newspaper of the Transition, today we are the Hispanic reference point of the 

globalisation”. In the shareholders meeting later that year he boasted about independence 

regardless of the doubts some of the shareholders had and the new accusations from the right 

about favouritisms from the socialist government:  he was old enough had been impertinent 

enough.” But what frightened him the most was the right wing’s “thirst for revenge,” that they 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

276 

felt historically legitimised to always exercise power. The reaction to his words was not long 

in coming and the Partido Popular boycotted the PRISA media.  

It was one of his last public appearances.  On July 19th, 2007 his son Ignacio announced to 

PRISA’s board of administration that for the first time his father could not come to a meeting.  

Two days later he died.  Politicians from all of the political parties, bankers and entrepreneurs, 

Spanish and foreign journalists from all of the communications media, journalists from his 

media group, writers, actors and artists all paid their respects at the funeral chapel. His friend 

the Jesuit Martín Patiño, who had nicknamed him, “Jesús del Gran Poder,” presided over his 

burial.  

A few months earlier, already very ill, he had sent a taped greeting to the annual directors’ 

meeting held in Lisbon that year.  It was his business will and testament.  He told them that they 

faced difficult challenges ahead but that they could overcome them.  They had all the 

technological, organisational and financial advances they needed. PRISA had not been created 

to make money nor to gain power, they were just a communications and entertainment 

company. “We are what we are and we have to take into account not just size but also quality.” 

He also reminded them that it was a “family” company which did not mean that they were self 

sufficient or that they did not need outside capital or outside directors. But that for more than 

thirty years it had been a family company vis-a-vis shareholders and family-like regarding the 

managers, and that had worked. There was no reason to change.  

Conclusions 

Jesús de Polanco belonged to a generation of businessmen who started their professional life in 

the context of the Francoist economic development in the 60’s and reached their peak in the 

final decades of the century.  Their business culture, that of those who he referred to as “the old 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

277 

school,” evolved towards vertical and horizontal integration and the formation of a holding, 

which he referred to as “acquiring size”. He introduced efficient business criteria to some 

sectors of the activity – publishing books and newspapers – that until then, except for rare 

exceptions, did not have one. Despite changes in its business structure, the growth of PRISA, 

the fact that it had gone public and the indebtedness it faced, Polanco hoped that his family 

would keep control of the company and maintain the culture that it had been born into until the 

very end.  The transformations in PRISA’s structure at no time meant that he would abandon 

the executive presidency. 

He was always very conscious of the worldwide technological revolution that took place in the 

world of journalism and communications. It was something that he was passionate about and 

that he tried to include in PRISA’s evolution:  from the inclusion of computers to the newspaper 

to the development of the television and the digital platforms.  He was very aware of the impact 

of that revolution on the business structure of the sector worldwide. He lived the emergence 

and the consolidation of the media empires. 

The size of the publishing company, Santillana, as well as the media holding – PRISA – was 

not just the demand of the market in Spain but also the Latin American market. That limit was 

met for Santillana but not so much for PRISA.  The attempts to expand throughout Europe both 

in the world of journalism as well as television did not advance.  Polanco’s goal was to become 

the biggest entertainment and communications group in Spain and Latin America but PRISA 

was never able to compare itself to the big international conglomerates.  

Spanish political evolution always interfered with his activities. He lived the ins and outs of the 

Francoist institutions, watched their dismantling and saw them replaced by a plural democratic 

system, progressively conformed by a party system and a new political class. Polanco knew and 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

278 

had contact with almost all of the politicians of his time, old Francoists and also the principal 

actors of the transition. He never held a political position but he became “Jesús del Gran 

Poder” an epithet that was later used against him by those who accused him of building his 

economic empire thanks to political favours and then putting it at the service of those who had 

made it possible. Although he spared no effort in influencing decision-makers when legal 

changes occurred in the regulation of the multimedia world, his strength stemmed from his 

capacity to turn something that until then had not been a business into one: the press, the radio, 

the television. The extreme confidence in independence and credibility that granted him did not 

let him foresee the actions that a government bent on destroying him could come to adopt. The 

media and political wars clashed with the unleashed entrepreneurial competition in the 

communications sector; a sector that was especially sensitive to the decisions of the political 

powers. 

References 

Almirón, Nuria. 2006. “Poder financiero y poder mediático: banca y grupos de comunicación. Los casos 

del SCH y PRISA (1976-2004)” PhD diss., Departament de Periodisme i Ciències de la 

Comunicació, Universidad Autònoma de Barcelona. 

Baena del Alcazar, Mariano. 1999. Elites y conjuntos de poder en España  (1939-1992). Un estudio 

cuantitativo sobre Parlamento, Gobierno y Administración y gran empresa. Madrid: Tecnos. 

Cabrera, Mercedes. 1997. “La modernización política. Los empresarios en la historia de España.” 

Papeles de Economía Española 73:272-284. 

Cabrera, Mercedes. 2015. Jesús de Polanco (1929-2007) Capitán de empresas. Barcelona: Galaxia 

Gutenberg. 

Cabrera, Mercedes, ed. 2016. José Ortega Spottorno. Un editor, puente entre generaciones (1916-2016) 

Madrid: Alianza editorial. 

Cabrera, Mercedes, and Fernando del Rey. 2011. El poder de los empresarios. Política y economía en 

la España contemporánea (1875-2010) Barcelona: RBA. 

Cacho, Jesús. 1994. M.C. Un intruso en el laberinto de los elegidos. Madrid: Temas de Hoy. 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

279 

Carreras, Albert, Xavier Tafunell, and  Eugenio Torres. 2003. “Business History in Spain.” In Business 

History around the World, edited by F. Amatori, and G. Jones, 332-354. Cambridge: Cambridge 

University Press. 

Cruz, Juan. 1996. Una memoria de El País. Barcelona: Plaza y Janés. 

Díaz Herrera, José, and Ramón Tijeras. 1991. El dinero del poder. La trama económica en la España 

socialista. Madrid: Cambio16.  

Fernández, Isabel, and Fernanda Santana. 2000. Estado y medios de comunicación en la España 

democrática. Madrid: Alianza. 

Fernández Clemente, Eloy. 2004. “Las biografías de empresarios en España.” Estudos do Século XX 

(4):59-112. 

Fernández Moya, María. 2015. “La internacionalización de los editores. Los mercados exteriores.” In 

Historia de la Edición en España (1939-1975), edited by J. Martínez Martín, 575-595. Madrid: 

Marcial Pons.  

García Ruiz, José Luis. 2000. “Jesús de Polanco Gutiérrez (1929)” In Los 100 empresarios españoles 

del siglo XX, edited by Eugenio Torres, 539-543. Madrid: LID. 

González Duro, Enrique. 2011. Polanco. El señor de El País. Barcelona: Península. 

Hayes, Peter. 2001. Industry and Ideology. IG Farben in the Nazi Era. Cambridge: Cambridge 

University Press. 

Imbert, Gerard, and José Vidal Beneyto, eds. 1986. El País o la referencia dominante. Barcelona: Mitre. 

James, Harold. 2001. The Deutsch Bank and the Nazi Economic War against the Jews. Cambridge: 

Cambridge University Press. 

James, Harold, and Jakob Turner, eds. 2002. Entreprise in the Period of Fascism in Europe. UK-USA: 

Ashgate. 

Juliá, Santos. 1997. “Sobre el reduccionismo.” Papeles de Economía Española 73:285-288. 

Martínez Martín, Jesús A., ed. 2015. Historia de la edición en España 1939-1975. Madrid: Marcial Pons 

Historia. 

Martínez Soler, José Antonio. 1998. Jaque a Polanco. La guerra digital: un enfrentamiento en las 

trincheras de la política, el dinero y la prensa. Madrid: Temas de Hoy. 

Pan-Montojo, Juan, ed. 2007. “Poderes privados y recursos públicos.” Ayer 66:11-173.  

Pérez Díaz, Víctor. 1987. “Los empresarios y la clase política.” In El retorno de la sociedad civil, 125-

174. Madrid: Instituto de Estudios Económicos. 

Pérez Ledesma, Manuel. 1997. “Empresarios, políticos e historiadores.” Papeles de Economía Española 

73:289-291. 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB


 
Volume 3, Number 1, 247-280, January-June 2018                   doi:10.1344/jesb2018.1.j044 

          doi.org/10.1344/JESB201x.x.j0xx  

 

Online ISSN: 2385-7137                                                                                                      COPE Committee on Publication Ethics 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB  Creative Commons License 4.0      

280 

Pro Ruiz, Juan. 1997. “De empresarios modernos y malvados patronos en la España del siglo XX.” 

Papeles de Economía Española 73:294-305.   

Rey, Fernando del. 2003. “La historia empresarial y la historia política en la España 

contemporánea.”,Ayer 50:333-353. 

Ruiz Torres, Pedro. 2010. “Biografía e historia”. “Teoría y práctica de la biografía.” Network, París, 

College d’Espagne. 

Sánchez Illán, Juan Carlos. 2015. “Los editores españoles en el exterior. El exilio.” In Historia de la 

Edición en España (1939-1975), edited by J. Martínez Martín, 549-573. Madrid, Marcial Pons. 

Seoane, María Cruz, and Susana Sueiro. 2000. Una historia de EL PAIS y del Grupo Prisa. De una 

aventura incierta a una gran industria cultural. Barcelona: Plaza y Janés. 

Toboso, Pilar. 2017. “Redes y grupos empresariales en el Sindicato vertical franquista.” Ayer 105:102-

128. 

Tortella Casares, Gabriel. 2000. “Prólogo.” In Los 100 empresarios españoles del siglo XX, edited by 

Eugenio Torres, 13-17. Madrid: LID. 

Torres, Eugenio, ed. 2000. Los 100 empresarios españoles del siglo XX. Madrid: LID. 

Turner, Henry Ashby Jr. 1985. German Big Business and the Rise of Hitler. Oxford: Oxford University 

Press. 

Wiesen, Jonathan. 2001. West German Industry and the Challenge of the Nazi Past, 1945-1955. 

Carolina: University of North Carolina Press. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-Non-Commercial-No 
Derivatives License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/), which permits non-comercial re-use and 
distribution, provided the original work is properly cited, and is not altered or transformed in any way. 

http://revistes.ub.edu/index.php/JESB
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

